MEDIER, KONTROL & EFFEKT

Dato: Fredag 19. januar, 9.00 - 12.00
Lokation: Kromann Reumert, Sundkrogsgade 5, 2100 København

Hvordan kan der opnås mere kontrol, kvalitet og effekt i markedsføringen?

Tiden er fyldt med udfordringer for både danske medier og danske brands. Virksomheder skal navigere imellem “kriser”, som klima, krig, terror, økonomi/priser, og samtidig forandrer forbruger-adfærden sig hastigt ændrer, med øget tidsforbrug på internationale tech-platforme, og både danske virksomheder og medier forsøger at tilpasse sig.

Men hvordan bliver fremtiden for danske medier og brands? hvad er der at vente på kort sigt, og hvad kan vi forvente på længere sigt. Danske Medier og Dansk Annoncørforening har fået foretaget en analyse, der afdækker de danske CMO’er og den danske befolknings opfattelse og holdning til transparens, tillid og kontrol i forhold til medier og platforme.

På tærsklen til 2024 er det vigtigere end nogensinde at vi får kortlagt og debatteret, hvordan danske annoncører får størst mulig tillid og kontrol i medieplanlægningen.

Henrik Boe Wiingaard-Madsen

CEO, Airtox

Jan Birkemose

CEO, Medietrends

Michael Gade

CMO, JYSK & Årets CMO 2023

Dennis Christensen

Analysechef, Danske Medier

Dorthe Bjerregaard Knudsen

Executive Vice President, COO, JP/Politikens Hus

Michael Stein

Bestyrelsesformand, Dansk Annoncørforening

BAGGRUND:

Nutidens markedsføring er i stigende grad digital, i mindre grad transparent, og mere udfordrende. Den økonomiske og geopolitiske usikkerhed præger danske annoncørers muligheder for at få mest mulig effekt af markedsføringen, og store mediegrupper bliver fravalgt. Annoncørerne er presset i jagten på effekten, til at anvende medier med mindre tillid og kontrol.

Nye medier skyder frem, og vil tilbyde mere kunde-dialog, mere branding og mere effekt. Samtidig vil Marketing Automation & AI (kunstig intelligens) i stigende grad præge og overtage dele af markedsføringens discipliner. Techplatformene tilbyder at opgaver, ressourcer og kompetencer klares automatisk med ny AI. De tilbyder mere enkelthed, selvbetjening og mere effekt – men ofte på bekostning af transparens og kontrol.

HVEM ER I MÅLGRUPPEN?

Du er ansat i marketing eller kommunikation, eller er rådgivere for virksomheders marketing & kommunikations-afdelinger

Du er derfor meget interesseret i kommunikations- & marketing-udfordringer, og har fokus på mulighederne for brands at udvikle sig og tilpasse sig de hastigt skiftende udfordringer

PROGRAM

8.30 – 9.00

Registrering, kaffe, vand & netværk

9.00: Velkommen ved ordstyrer Thomas Kragh, Danske Annoncørforening

9.15 – 9.45:

Ti medie tendenser der vil præge medieverden De seneste otte år har Jan Birkemose fra Medietrends ved nytårstid sat det lange lys på og vurderet, hvilke tendenser, der vil prægemedieverden i det kommende år. I 2024 står den ikke overraskende på AI, men det er meget mere end automatisering og smarte dimser.

Jan Birkemose, Medietrends

Jan Birkemose

CEO, Medietrends
10 trends der vil præge medier

9.45 – 10.15: Medier, tillid & kontrol

Dennis præsenterer resultaterne af analysen “MEDIER – TILLID, KONTROL & EFFEKT”, som Dansk Annoncørforening og Danske Medier har gennemført i slutningen af 2023.

Analysen består af 3 dele:

1. Kvantitativ spørgeskema af 75 marketingchefer om de enkelte virksomheders annoncering, og prioritering af tillid, kontrol og kvalitet i medievalget
  2. Landsdækkende privatkunde-analyse af medier, annoncer og techplatforme
  3. Dybde-interviews med 10 ledende CMO/marketing-ansvarlige, om prioritering af tillid, kontrol og kvalitet i medievalget

Dennis Christensen, Analysechef, Danske Medier

Pause & netværk

Dennis Christensen

Head of Analysis and Insight, Danske Medier
Analysen hovedresultater

10.30 – 11.00: Marketing på direktions-gangen – hvad er opgaven?

Michael Gade er årets CMO 2023, og har hjemtaget en meget stor del af marketing-processerne, herunder medieindkøb. Han kommer med et bud på hvordan et globalt brand som JYSK, vil udvikle både sine egne medier og eksterne medier

Michael Gade

CMO, JYSK
Årets CMO 2023

11.00 – 11.30: AirTox; en MasterClass i branding

Airtox blev stiftet i 2014 med ambitionen om at lave Tesla’en indenfor sikkerhedssko. Henrik omtaler selv sin strategi ret dramatisk: “Vi går til opgaven som et Sparta-team. Som et lille regiment soldater, som om det var en militæroperation. Vi prøver at gøre det så effektivt som muligt, som en slags blitzkrieg, hvor vi sætter flyvevåbnet, hæren og søværnet ind på én gang” Og man må sige at han har levet op til ordene. Airtox har hovedkvarter i Valby i København, hvor der arbejder 21 ansatte. Siden stiftelsen har Airtox lanceret ca. 40 styles.

Henrik Boe Wiingaard-Madsen, CEO, AirTox

Henrik Boe Wiingaard-Madsen

CEO, Airtox
Fremtidens brands ... og hvordan de udvikles