Dansk Annoncørforening

Vi bistår danske annoncører med de bedste rammer for at skabe vækst

Dansk Annoncørforening skal skabe vækst og værdi for alle vores medlemmer, som alle arbejder med markedsføring, uanset om du er projektleder, some-manager, web-manager, brand-manager, kampagne-specialist eller noget helt andet. Vi er den eneste organisation der alene har fokus på at være noget for annoncørerne i Danmark

Vi afholder ca. 10 konferencer om året – gratis for medlemmer. Desuden ca. 40-50 seminarer om året – gratis for medlemmer. De varer typisk 2-3 timer, enten formiddag eller eftermiddag

Se de aktuelle her

Vi er Danmarks medlem af WFA (World Association of Advertisers), verdens største branche-organisation for marketing. Som medlem får du også adgang til en imponerende samling af analyser, benchmarks,  whitepapers og uddannelse:

Tidligere webinarer, optaget, gratis at se: Overview of recorded WFA webinars – World Federation of Advertisers (wfanet.org)

Vi afholder Masterclasses – i samarbejde med bl.a Børsen & Dansk Markedsføring. De varer typisk 1 hel dag og er udviklet i samarbejde med de bedste marketing-eksperter i Danmark. Alle med opdateret indhold på kunstig intelligens (AI). Læs mere om dem her – og husk du får rabat som medlem :-):

Note: Samme uddannelser kan også afholdes hos medlemmer for afdelingen, på et tidspunkt der passer jer – kontakt os for at aftale nærmere

WFA & Dansk Erhverv afholder en række gratis webinarer og kurser. 

Vores netværk tilbydes KUN til medlemmer – som deltager gratis. Du er hermed garanteret et fortroligt og lidt nørdet rum, hvor du mødes med fagkolleger, indenfor feks: CRM & Marketing automation, Programmatisk Marketing, Retail Media, Social Media, B2B, B2C eller lign.

Se de aktive netværksgrupper

Hjælp til markedsføring med kontrol & effekt

Vi udvikler i samarbejde med andre landes annoncørforeninger og danske partnere, en lang række hjælpe-værktøjer som er gratis for vores medlemmer. Det sker i samarbejdet World Federation of Advertisers.

Læs mere herunder – og kontakt os hvis du vil høre mere.

  • “Medie Strategi” – Guide & Workshop
  • “Principal Media Buying” – Guide & Workshop
  • Valg af bureau
  • På vej: Cross Media Measurement (Nordisk samarbejde m Sveriges Annoncørforening)
  • ESG guide – inkl. Workshop
  • Programmatic Buyers Guide – lanceres april 2025
  • Test af 3 Brand Safety-filtre i Programmatic – undervejs
  • På vej: Brand Safety & Suitability Guide (Nordic)
  • På vej: CO2-calculator (CFI)

Gratis værktøjer for alle

Vi har også en række værktøjer som er gratis for alle at anvende. Klik her

Services med vores partnere:

Ny Marketing-chef?

Vi har lavet en speciel pakke til dig som er ny marketingchef (CMO)

Læs mere her

Media-audit & mediebureau-samarbejde

Som medlem af Dansk Annoncørforening kan du få sparring med Ebiquity Danmark, hvis du har en konkret medieproblemstilling. Det kan være gode råd om hvordan du kan få bedre styr på dine medie-priser, hvordan bureausamarbejdet kan forbedres, om du bør overveje at igangsætte en pitch eller hvordan du kan opnå bedre transparens i mediebureauets indkøb.

Ebiquity er en af verdens førende uafhængige marketing- og mediespecialister, og arbejder for nogle af Danmarks største annoncører. Ebiquity samarbejder med WFA og bidrager til WFA’s analyser & rapporter. Det gælder også for en række andre partnere som ANA, IAB, ISBA m.fl. Ebiquity Danmark’s rådgivning omfatter bureaupitchprocesser, media auditering og cost benchmarking, revidering af samarbejdsmodeller, sikring af medietransparens, marketing mix modelling og digitale deepdive rådgivningsydelser.

Skal du skifte bureau – få inspiration fra vores guide til bureau-pithces

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp!

Danmarks (nok) bedste marketing jurister

For konkrete sager og tvivlsspørgsmål har vi en særskilt aftale med “Markedsførings-juristerne” hos LIGA Advokater: Jane Frederikke Land, Ulrika Folkmann Schjerbeck og Heidi Lindberg Andersen. ­Alle har mange års erfaring med at rådgive indenfor markedsføring og kan deres speciale til fingerspidserne. LIGA Advokater har bl.a. udarbejdet ”Grøn markedsføring Guide til e-handelsvirksomheder” for Dansk Erhverv, og ”Guide – Brug af budskaber om miljø, klima og etik i bygge- og ejendomsbranchen” for Rådet for Bæredygtigt Byggeri. Læs mere om LIGA Advokater her: www.ligalaw.dk.

Skriv til os, hvis du får brug hjælp! Vi svarer indenfor 24 timer, og 90% af sagerne er løst/besvaret på 48 timer.

Hjælp til patent-,  varemærke- og designrettigheder

Dansk Annoncørforening har en aftale om hjælp og rådgivning indenfor IPR (“Intellectual Property Rights”), som feks. patent-,  varemærke- og designrettigheder fra Chas. Hude

  • Chas. Hude kan vurdere dine muligheder og eventuelle udfordringer i forhold til beskyttelse og håndhævelse af dine innovative idéer og særlige forretningskendetegn.
  • Chas. Hude kan også hjælpe dig med at udarbejde en såkaldt IPR-strategi. IPR står for  og dækker netop over immaterielle rettigheder
  • Dernæst kan Chas. Hude også hjælpe dig med at overvåge og beskytte dit brand og dine IP rettigheder online mod misbrug, snyltning og pirateri.
  • Der eksisterer en række støtteordninger, hvor danske virksomheder kan søge om tilskud til IPRarbejde, blandt andet Erhvervsministeriets patentvoucherordning eller den europæiske SMVfond. Chas. Hude kan også give dig et overblik over støttemulighederne og hjælpe dig med ansøgningsprocessen

 

Skriv til os, hvis du får brug hjælp! Vi svarer indenfor 24 timer, og 90% af sagerne er løst/besvaret på 48 timer.

Etisk hjælp & ”forsikring”

Opstår der en PR-/kommunikations-/branding-krise. har du måske brug for hurtig hjælp fra eksperter. For konkrete sager, tvivl-spørgsmål og spørgsmål har vi en særskilt aftale med Geelmuyden.Kiese – et af verdens største kommunikations-bureauer:

  • Krisehotline: Geelmuyden Kiese har 30 års erfaring med rådgivning af topledelser og bestyrelser i nogle af de største kriser i Skandinavien. GKs tilgang er metodisk, og med specialudviklede værktøjer hjælper GK med at træffe de rigtige beslutninger og sikre det rette informationsflow til de rette interessenter.
    Du adgang til rådgivning af GKs krisespecialister, som kan hjælpe dig bedst muligt gennem de kritiske første timer af krisen.
  • GreenScreening: Geelmuyden Kiese har udviklet en metode til screening af grønne budskaber – GreenScreening. Den er baseret på forskning, lovtekster og samt nationale/internationale standarder på området, herunder bl.a. Forbrugerombudsmandens retningslinjer – og samler alt dette i ét værktøj. Metoden er i praksis risikostyring, idet vi systematisk kan opfange og evt. justere budskaber, som kan være i risiko for greenwashing-anklager. Den kan anvendes på alt fra korte tekster og SoMe-opslag, til pressemeddelelser, årsrapporter og hele hjemmesider. Medlemmer får en gratis GreenScreening af en tekst med efterfølgende rapport, gennemført af Geelmuyden Kieses specialister

 

Skriv til os, hvis du får brug hjælp!

Branche-analyse: unik service fra 5 førende analysefirmaer

Vi har udviklet en helt unik branche-analyse, med 5 forskellige benchmark-analyser, som du som medlem kan få gratis adgang til:

  1. Kantar Media / Gallup har vurderet kendskab og holdningerMed udgangspunkt i vores to store analyse Index Danmark/Gallup og Gallup Adfacts leverer vi indsigter til mærkernes position på markedspladsen. Her leverer Index Danmark/Gallup informationer relateret til mærkekendskab, holdningen til mærkerne samt brug af de respektive mærker
  2. Loyalty Group har vurderet virksomhedernes loyalitets-styrke …Loyalty Group gennemfører årligt en række  brancheundersøgelser, kaldet BrancheIndex, for at afdække danskernes loyalitet i en given branche. Undersøgelsernes deltagere er udvalgt blandt Loyalty Groups interviewpanel og på Norstats webpanel.
  3. Transact (Omnicom Media Group) har vurderet virksomhedernes digitale performance på Search, SEO, SoMe, tracking, privacy og trafik. I den nye Q-faktor har vi undersøgt endnu flere faktorer, for at vurdere virksomhedernes digitale performance
  4. AM Copenhagen, det strategiske designbureau, har  vurderet virksomhedernes brandstyrke med en brandaudit. AMs Brandaudit er et eksternt ekspert-blik på  virksomhedernes brand. Hvordan opleves det på tværs af visuel identitet, tone of  voice og budskaber? Hvordan kommunikerer det på tværs af platforme som website, sociale medier og produkter? Er der overensstemmelse mellem hvem virksomheden gerne vil være, og hvilke signaler de sender
  5. Oday har evalueret virksomhedernes Experience Design (UX og UI). Analysen tager afsæt i websites’; oplevelses- og adfærdsdesign, bruger- og læsevenlighed, herunder flows, indhold, visualiseringer, services og funktionalitet.

Læs mere her

Marketing sparring – en række strategi workshops

I al markedsføring er der dele, som kan effektiviseres, så du bliver en bedre markedsfører, og får anerkendelse af chef, kolleger og medarbejdere. Men det kan være svært at komme igang, og vi har derfor udviklet en række workshops, som hjælper dig igang med et svært emne/område.

Pt har vi udviklet hjælp til flg. emner/områder:

Data & Etik

Hvordan sikrer jeg mig at vi arbejder effektivt og etisk korrekt med data? Få en strategi-workshop - med udgangspunkt i WFA's guide: WFA Data Ethics Playbook 2023

Danskannonceforening.dk - AI og metaverse

AI og Metaverse

Hvad er mulighederne - og hvordan sikrer jeg Brand Safety - en workshop med udgangspunkt i GARM Generative AI and Metaverse Playbook.

danskannonceforening.dk - Klima og grønmarkedsføring

Klima & Grøn markedsføring

Hos dansk annonceforening kan vi hjælpe med rådgivning, klarhed over lovgivningen mm. Vi tager udgangspunkt i WFA_GARM Guide to Sustainable Media

Danskannoncørforening.dk - Bruger du det rette bureau?

Et bedre bureau-samarbejde

Bruger du det rette bureau? Ny kontrakt eller nyt bureau? Vi har udviklet en guide til dig.

danskannonceforening.dk - Ansættelse og fyring

Dine guides

Skal du ansætte eller afskedige eller skal du udvide eller spare? Måske skal du ændre på organiseringen?

Vil i med?

Thomas Kragh,

CEO/Direktør

+45 5139 3347
thomas@danskannoncørforening.dk