Kontrol og effekt i digital markedsføring

Markedsføring overfor børn & unge

Dansk Annoncørforening ønsker at effekten på tværs af medie-kanaler bliver så enkel, stærk og transparent som muligt, således at kontrollen for mediekøbet, eksekveringen og effekten forbliver hos annoncørerne. Ultimativt for at give annoncører bedre effekt. Dette vil vi søge i samarbejde med bureauer, medier & auditører. Vi vil derfor bla. udvikle viden, værktøjer og andre aktiviteter i et tæt samarbejde med alle interessenter.

Vi deltager desuden i diverse foraer, som feks: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forum for digitale tjenester (DSA), Dansk Industri (DI)’s Forum for Fødevarereklamer m.fl.

Vi arbejder primært indenfor 3 områder – og med specielt fokus på håndhævelse af markedsføringslovens særskilte regler for “Børn & Unge”.

Vi har med baggrund i analysen “Medier, Kontrol & Effekt (januar 2024, gennemført sammen med Danske Medier), yderligere i foråret 2024 gennemført en behovs-analyse hos ledende danske virksomheder indenfor 5 brancher:

  1. Mode & skønhed
  2. Alkohol & tobak
  3. Mad, slik, drikkevarer
  4. Betting, gamling & spil
  5. Økonomi (svindel, tyveri mm)

Vi har herefter udformet en strategi, som vi vil løfte sammen med partnere på området.

I tæt samarbejde med andre organisationer, vil vi sikre at medlemmerne har en opdateret viden om de bedste muligheder for at udøve selv-regulering i deres markedsføring overfor børn & unge, især på sociale medier.

Selvregulering viser, at annoncører er dedikerede til at handle ansvarligt og tage hensyn til de særlige behov og sårbarheder, der er forbundet med målgruppen af børn og unge. Dette kan bidrage til at opbygge og bevare et positivt omdømme for virksomheden

1. Markedsføring på sociale medier

I tæt samabejde med vores kollegaer i Annoncørforeningerne i Sverige, Norge og Finland lancerede vi GARM Nordic. Formålet er en Nordisk implementering af World Federation of Adertisers globale initiativ: Global Alliance for Responsbile Media (GARM). Vores fokus er på at forene Nordiske annoncører, medievirksomheder, teknologiplatforme og brancheforeninger i en fælles indsats for at skabe mere ansvarlige og sikre sociale medier

En af de områder der giver udfordringer er brugen af influencere, hvor bla. Kims Chips (Orkla) og TBC (The Burger Concept) har fået kritik for deres brug af influencere.
Læs mere her:   https://www.danskindustri.dk/brancher/di-foedevarer/fokusomrader/Foedevarereklamer/

Formålet med dette kodeks er at virksomheder udfører aktiv selv-regulering, og sikrer sig en ansvarlig markedsføring, der holder sig indenfor lovens rammer.  Dansk Annoncørforening er medlem af forummet, og hjælper gerne medlemmer der har spørgsmål, eller vil rådgive sig ifht konkurrenters aktiviteter. Allan kan anmelde sager via DI’s hjemmeside (link), ligesom forummets medlemmer har mulighed at tage sager op af egen drift.

Spørgsmål? Hjælp? Vi har udviklet en gratis “workshop” – i praksis en gennemgang af en 10. punkts-guide – der kan afklare snitflader for vores medlemmer. Tag fat i os for at høre mere.

2. Programmatisk markedsføring

Vi har nedsat en arbejdsgruppe af de ledende danske medier og mediebureauer, som i samarbejde skal udvikle løsninger der giver annoncører mere transparens og kontrol med den programmatiske markedsføring.

  1. Test af løsninger til Programmatiske udfordringer, herunder negative konsekvenser i effektmåling, Brand Safety måling og benchmark mm
  2. Udvikling af en “Programmatic Buyers Guide”
  3. Seminarer og konferencer til videndeling og internationale cases – bliver annonceret her

Deltagerne er:

  • Bureauer: OMD, GroupM, Dentsu, Orchestra, Matterkind
  • Medier: JP/POL, Berlingske, STEP, Tv2

3. Retail Media markedsføring

Retail Media er et område i voldsom vækst, ikke kun i Danmark, og vi har derfor (sammen med Dansk Erhverv) nedsat et Retail Media Forum, der skal fremme viden, læring og effekten af markedsføringen.

Gruppen arbejder pt med flg områder:

  1. Fælles standarder i priser, effekt-dokumentation mm – og senere en “Retail Media Buyers Guide”
  2. Test af effekten i Retail Media
  3. Konferencer og seminarer
  4. Et samarbejde med annoncør-foreningerne i Finland, Sverige og Norge i denne sammenhæng

Deltagerne er bla.:

  • Retailere & brands; Matas, Coop, Nemlig, Boozt, Elgiganten, 7-Eleven, Imerco m.fl.
  • Mediebureauer: OMD, Dentsu, GroupM, Nørgaard Mikkelsen m.fl.

Vil i med?

Thomas Kragh,

CEO/Direktør

+45 5139 3347
thomas@danskannoncørforening.dk