Klare regler, for at støtte et bedre klima
Fra politisk side har man stillet sigtekornet ind på erhvervslivets grønne markedsføring. Argumentet er endnu engang det samme, som er blevet hørt i forbindelse med markedsføringsforbuddet for den finansielle sektor og de mulige markedsføringsforbud i forbindelse med et kommende indgreb i spilbranchen: Der er for meget forkert grøn markedsføring – synes politikerne. Udfordringen er nu desværre at flere virksomheder holder igen med at kommunikere de tiltag de allerede har igangsat.
Dansk Annoncørforening ønsker bedre muligheder og færre begrænsninger for den grønne markedsføring, og ser den som et sundt udtryk for, at flere og flere virksomheder tager deres ansvar for miljøet alvorligt. Investerer man millioner i kampen for et bedre klima og en bæredygtig verden, skal man naturligvis også have lov til at fortælle den gode historie til det samfund, man bidrager til. Uanset hvor mange andre, der også gør det. Dette vil øge samfundets omstilling til en mere bæredygtig verden.
Vi vil derfor samle dagsordenssættende danske virksomheder med en skarp klimaprofil og indgå i en dialog med Forbrugerombudsmanden og relevante klima- og forbrugerorganisationer for at aftale en fælles branchestandard for grøn markedsføring og miljømærkning. Den standard skal danne grundlag for erhvervslivets selvregulering i et forpligtende samarbejde med de statslige tilsynsmyndigheder.
Link til forbrugerombudsmandens guide:




