Få en unik brancheanalyse med 5 analyse-partnere – GRATIS for medlemmer af Dansk Annoncørforening & Dansk Markedsføring
Med udgangspunkt i vores to store analyse Index Danmark/Gallup og Gallup Adfacts leverer vi indsigter til mærkernes position på markedspladsen. Her leverer Index Danmark/Gallup informationer relateret til mærkekendskab, holdningen til mærkerne samt brug af de respektive mærker. Index Danmark/Gallup er et syndikeret media- og marketinginformationssystem, der løbende måler danskernes forbrug af medier og mærkevarer samt livsstil, adfærd, sociodemografi, interesser, aktiviteter og holdninger – baseret på over 22.000 interview årligt.
Gallup Adfacts opmåler platformagnostisk mærkernes bruttoannonceomsætning i Danmark. Gallup Adfacts er det mest omfattende system til opmåling af annonceinvestering i Danmark og måler på tværs af alle marketingplatforme – fra digital til outdoor. Til sammen giver disse informationer en stærk indikation på mærkernes markedsposition og tillader perspektivering til konkurrenterne samt beslægtede brancher.
NOTE: Analysen til beregning af Qfaktor er en begrænset del af Index Danmark/Gallup & Gallup Adfacts.
Loyalty Group gennemfører årligt en række brancheundersøgelser, kaldet BrancheIndex, for blandt andet at afdække danskernes loyalitet i en given branche. Undersøgelsernes deltagere er udvalgt blandt Loyalty Groups interviewpanel og på Norstats webpanel. Undersøgelsens spørgsmål afsøger kundernes loyalitet, tilfredshed og holdninger til deres mærke ved at adspørge om:
Undersøgelsens 8.500 deltagere har over perioden jan-mar 2024 besvaret et online spørgeskema. Respondenterne er udvalgt blandt Loyalty Groups interviewpanel på i alt 160.000 skandinaviske privatpersoner, suppleret med svar fra Norstats panel.
NOTE: Analysen til beregning af Qfaktor er en begrænset del af de samlede brancheIndex resultater. Læs mere om Loyalty Group her
I den nye Q-faktor har vi undersøgt endnu flere faktorer, for at vurdere virksomhedernes digitale performance.
Vi undersøger først virksomhedernes andel af den samlede branches trafik gennem SimilarWeb, og ser samtidig på adfærdsmetrikker for de besøgende.
Derefter vurderes virksomhedernes SEO på tværs af 14 datapunkter. Vi ser blandt andet på de nuværende positioner i søgemaskinen, men også virksomhedens udvikling i organisk trafik de sidste 2 år. Denne data indhentes blandt andet gennem Ahrefs. Vi vurderer også mere tekniske områder som Schema markup, linkprofil, sitemap og fejlsider.
Så vurderes virksomhedens indsats på sociale medier med udgangspunkt i Meta (Facebook+instagram). Her vurderer vi primært performance gennem annoncebiblioteket, hvor vi ser på budskabshierakier, brug af formater, tekster og kreativer.
Dernæst laves en grundig analyse af virksomhedernes tracking og privacy-tiltag. Her scorer vi mange forskellige områder, blandt andet implementering af GA4, consentmode, serverside tracking, datalag og meget mere. Vi vurderer også om virksomheden overholder gældende lovgivning ift. Tracking og GDPR+cookieloven.
Afslutningsvist vurderer vi de enkelte brands styrke på paid search hvor vi har undersøgt virksomhedernes søgeandel på de 11 største søgeord i branchen. For at tage højre for sæsonudsving sammenlignes den nuværende data med den historiske data i SimilarWeb.
NOTE: Scoren fra hver af analyserne vægtes og giver en samlet rangering af virksomhedernes digitale performance baseret på den bedste data vi har til rådighed set udefra. Ved bestilling af analysen, følger også en mulighed for præsentation af analyse m. anbefalinger pr. virksomhed
AMs Brandaudit er et eksternt ekspert-blik på virksomhedernes brand. Hvordan opleves det på tværs af visuel identitet, tone of voice og budskaber? Hvordan kommunikerer det på tværs af platforme som website, sociale medier og produkter? Er der overensstemmelse mellem hvem virksomheden gerne vil være, og hvilke signaler de sender?
En af de vigtigste faktorer i forhold til, at vurdere den visuelle identitet samt tonaliteten i et brand er, hvorvidt designet forløser virksomhedens strategi.
Design skal virke. Ellers er det ikke godt design. Og branding skal blandt andet:
NOTE: Ved bestilling af analysen, følger også en mulighed for præsentation af analyse m. anbefalinger pr. virksomhed
Analysen tager afsæt i websites’; oplevelses- og adfærdsdesign, bruger- og læsevenlighed, herunder flows, indhold, visualiseringer, services og funktionalitet.
I vurderingen indgår udvalgt use-case og bedømmelse af, hvordan brugeroplevelsen kan optimeres, både set i forhold til friktion og mere emotionelt, ex i forhold til engagerende services og brug af AI i interaktionslaget.
Analysen indeholder ligeledes identifikation af fremtidige forretningsmuligheder, blandt andet ved at inddrage perspektiver, læringspunkter og tendenser fra andre sektorer, konkurrenter og emerging technologies
Use-case: Mini-review, udgangspunkt I ét enkelt brugsscenarie; ny kunde/køber af indboforsikring, ikke komplet analyse af hjemmeside, bruger – eller kunderejse.
Undersøgelsen, approach
Foretager evaluering af individuelle hjemmesider, fokuseret på mobilversionen, læs; alligevel så afgørende for oplevelsen – kontekstuelt og sømløs behov/scenarie, at det ikke giver mening isoleret set at belønne på basis af desk-top UX/UI.
Gennemsyn omfatter vurdering af parametre såsom brugervenlighed, design, troværdighed, indhold og service. Dermed inkorporerer vi også tegn og tendenser i experience-scoren. Tilgang muliggør en saglig heuristisk vurdering af brugeroplevelsen på tværs af forskellige aspekter, men det er naturligvis samtidig en carve-out, og en smagsmæssig anmeldelse (henvises til Smagens analytik af Lars-Henrik Schmidt).
Ved at kombinere numeriske scores med kvalitative perspektiver opnår vi (dog) et nuanceret billede af styrker og svagheder. Som giver indsigt i områder med potentiale for forbedringer. Vores metode tjener som en guide for forsikringsselskaber, idet den peger på muligheder for forbedringer inden for UX-design på deres platforme
NOTE: Ved bestilling af analysen, følger også en mulighed for præsentation af analyse m. anbefalinger pr. virksomhed
Den samlede Q-faktor analyse, giver overblik over konkurrent-billedet i branchen, samt anbefalinger på alle områderne (gives ved præsentation af analysen). Alle virksomheder får deres individuelle anbefaling. Den kan bestilles af medlemmer af Dansk Annoncørforening i helhed, eller enkeltvis (de 5 del-analyser)
Samlet er analysen en benchmark af de deltagende virksomheder; hvem er stærkest? hvem er dårligst, Hvad betyder det for din digitale performance & konkurrence-evne? hvordan flytter du kunderne til dig? hvilke virksomheder er de mest attraktive for kunderne ? hvem er de mest effektive digitalt og bedste til at modtage digitalt (brugervenlige)? og hvad kan du lære af det? Hvordan flytter du kunder fra din nærmeste konkurrent?
Den samlede analyse giver en unik indsigt i konkurrence-situationen og en rangorden af de væsentligste aktører indenfor en given branche – og med mulighed for at dykke ned i de enkelte brands/virksomheders styrke og svagheder. Et stærkt værktøj for en brandansvarlig, marketingchef og andre der arbejder med virksomhedens omdømme, kundeloyalitet, digitale performance mm
Konkurrencen er hård, og der bruges mange ressourcer på at se godt ud i kundernes øjne – men hvem gør det bedst? og hvorfor?
Tilmeld dig gratis seminaret nedenfor – og bestil analysen og få en unik indsigt i værktøjer hvis du skal måle dit brand, kundeoplevelse, UX, digital performance og/eller kendskab
De deltagende analyse-virksomheder har hver deres udvidet analyse-data, og kan uddybe den konkrete analyse:
Mikkel Korntved, CEO i Loyalty Group, har mere end 30 års erfaring med at analysere og udvikle kundeloyalitet i stort set alle typer af brancher, og gennem årene har vi implementeret mere end 400 projekter i mere end 33 lande.
Managing Director @ TRANSACT København (Omnicom Media Group). Asger rådgiver nogen af Danmarks største annoncører inden for performance marketing, digital innovation og forretningsstrategi.
Kristina er CEO, medejer og brandstrateg i AM Copenhagen, hvor hun rådgiver både store etablerede og små nystartede virksomheder inden for brandstrategi, forretningsudvikling og design. Kristina er medlem af Dansk Designråd, keynote speaker samt bestyrelsesmedlem i fire bestyrelser, heriblandt Plantorama og Stelton. Hun er vært på podcasten 'Design Kan...' som ligger nummer et i Danmark inden for design og branding
Sven er teamleder hos Kantar Media som leverer alle former for markedsundersøgelser. Udover 12 år i mediahuse som Disney, Viaplay & Politiken, har Sven arbejdet 5+ år hos mediabureauer i Tyskland og Danmark samt været i verdens førende mediaauditeringshus. Sven har en MBA fra UK, er Mag.art. i kommunikationsvidenskab, læst HD på CBS og er markedsføringsøkonom samt teknikker.
Dansk Annoncørforening tilbyder analysen GRATIS til medlemmer. Analysen kan bestilles med gennemgang og præsentation, feks til et medarbejdermøde.
Jacob er chef for UX og design i Oday - og har mere end 15 års erfaring med at facilitere design-thinking, co-creation processer og digital strategi mv.