Platforme udruller nye AI-værktøjer til brands

TikTok er blevet den seneste teknologivirksomhed til at inkorporere generativ AI i sin annoncevirksomhed, og annoncerer lanceringen af ​​’TikTok Symphony’ AI-suite. De nye funktioner har til formål at hjælpe marketingfolk med at skrive manuskripter, producere videoer og forbedre aktuelle aktiver samt at bestemme den bedste kreative og bedste målgruppe til deres kampagner.

Meta og Google annoncerede begge også lignende AI-drevne funktioner og afslørede nye værktøjer, der gør det muligt for annoncører at generere billeder og tekst til brandet indhold, mens de afspejler brandets ‘unikke stemme og tone’. Mange af disse nye værktøjer er stadig i prøvefasen og vil sandsynligvis blive rullet ud i løbet af året.

Disse udviklinger er en del af et drev fra annoncefinansierede platforme til at booste deres egen annoncevirksomhed. WFA koordinerer i øjeblikket med onlineplatformene for at organisere sessioner, der udforsker disse nye værktøjer og deres implikationer for brands.

Mærkning af AI-genereret indhold

OpenAI har tilsluttet sig Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA), et industriinitiativ lanceret af Adobe, Arm, Intel, Microsoft og andre med det formål at udvikle tekniske standarder for mærkning og certificering af AI-genereret indhold og adressering af vildledende information online.

Virksomheden meddelte også, at ethvert indhold, der er oprettet gennem dets videogenerator Sora, vil blive mærket som AI-genereret og afsløret en ny model for at forudsige, om et billede stammer fra dets billedgenerator, DALL-E 3.

Som en del af sit eget partnerskab med C2PA annoncerede TikTok, at det også ville mærke ethvert AI-genereret indhold, der er uploadet fra eksterne kilder automatisk.

At bidrage til udviklingen af ​​herkomstløsninger for indhold er en del af anbefalingerne til AI-udviklere fremsat i WFAs ‘Generative AI Primer’, da disse vil understøtte brands bestræbelser på at sikre, at deres annoncer ikke utilsigtet finansierer AI-genereret skadeligt indhold. WFAs Global Alliance for Responsible Media (GARM) undersøger i øjeblikket online platforme for at finde ud af mere om deres tilgange på dette område. Resultaterne forelægges inden for de næste par måneder.

AI-udviklere prioriterer licensaftaler med nyhedsudgivere

En række store nyhedsselskaber, herunder The Financial Times og News Corp (ejer af The Wall Street Journal og The New York post) har annonceret licensaftaler med OpenAI, hvilket giver AI-udvikleren tilladelse til at bruge indhold fra deres publikationer til at træne sine modeller. Disse partnerskaber vil også gøre det muligt for ChatGPT-brugere at se tilskrevet resuméer, citater og links til indhold fra disse publikationer som svar på relevante forespørgsler. Rapporter tyder på, at Google og Apple udforsker lignende AI-aftaler.

Disse aftaler kommer i forbindelse med adskillige igangværende retssager anlagt af nyhedsudgivere mod AI-udviklere, der beskylder dem for ulovligt at bruge journalisters arbejde til at træne deres modeller.

Da generative AI-værktøjer er tilbøjelige til at producere output, der ligner eller kopierer eksisterende værker, fandt WFA-undersøgelser, at over 55 % af globale brands er meget bekymrede over risici for ophavsret og immaterielle rettigheder. Disse licensaftaler kan reducere risikoen for, at brands holdes ansvarlige for enhver utilsigtet tredjeparts ophavsretskrænkelse, men der er stadig stor bekymring for, hvordan marketingfolk kan sikre, at de ikke skaber og bruger AI-genererede output, som replikerer eksisterende kreative værker.

AI voice (stemme) kloning

OpenAI lancerede sin GPT-4o, en ny version af sin chatbot, som genererer en kombination af tekst, lyd og billedoutput. Men som svar på en live demonstration af en af ​​dens nye stemmeassistenter (kendt som ‘Sky’), var kommentatorer hurtige til at drage sammenligninger mellem Sky og skuespillerinden Scarlett Johansson. Skuespillerinden anklagede efterfølgende selskabet for bevidst at kopiere sin stemme. OpenAI har fjernet den særlige stemmeindstilling fra ChatGPT, selvom den har afvist enhver forbindelse mellem de to.

Denne udvikling fremhæver risikoen for, at enkeltpersoner finder deres lighed replikeret eller ‘dybt forfalsket’ i AI-genereret indhold. For brands kan dette betyde, at brugen af ​​syntetiske personer eller stemmer i annoncemateriale utilsigtet kan vise eller replikere virkelige personers billede eller stemmer uden deres viden eller tilladelse.

Et nyligt WFA-benchmark viste, at 50 % af de undersøgte globale mærker har begrænsninger for brugen af ​​AI-genereret stemme i marketingsannoncer. I de kommende uger vil WFA lancere workshops for at udvikle praktisk vejledning om ansvarlig brug af generativ AI på tværs af vigtige marketingsager, herunder AI-genererede syntetiske mennesker og stemmer.

De amerikanske stater Utah og Colorado vedtager de første omfattende AI-love

De amerikanske stater Utah og Colorado er blevet de første i USA til at vedtage omfattende love, der regulerer brugen af ​​kunstig intelligens, hvilket gentager mange forpligtelser, der findes i EU’s AI-lov.

Utahs nye AI-gennemsigtighedslov kræver, at virksomheder oplyser, hvornår forbrugere interagerer med deres AI-systemer, og præciserer, at virksomheder er ansvarlige for handlingerne af de generative AI-værktøjer, de bruger. Colorados Artificial Intelligence Act søger at regulere højrisiko AI-systemer og indfører forpligtelser, der kræver, at udviklere og brugere af sådanne systemer beskytter forbrugere mod AI-skadelig diskrimination.